2006-11-29

Säg hej till Floyd och Captain Africa

Sen en vecka tillbaka är trettonåringen fiskvakt åt två guldfiskar vars husse, som är klasskamrat till trettonåringen, ska åka till sin pappa i en annan världsdel i en månad. (Det har inte riktigt framgått varför fiskhussens mamma inte kan passa fiskarna, men möjligtvis ska hon också resa nånstans.) Att den ena fisken är en guldfisk tvivlar jag inte på – det syns ju tydligt, eftersom den är väldigt guldfärgad. Den andra firren är gråsvart, men enligt husse ska även den vara en guldfisk.

Nu bor Floyd och Captain Africa – som guldfiskarna alltså heter – på skänken i vårt kök. I ett akvarium alltså. Tanken var att de skulle bo i trettonåringens rum, men luftpumpen väsnades så att hon inte kunde sova. Och man kan väl inte stänga av den på natten? Eller?

guldfiskar
Captain Africa (till vänster) och Floyd (till höger)

Visst är det lustigt med husdjursnamn, förresten? Katter ska ju till exempel inte heta Misse och Tussan nuförtiden, utan hellre Fransson, Torsten, Ozzy, Balzac eller kanske Lucifer. Vad heter era husdjur?

22 kommentarer:

Anonym sa...

Millie, Sotolina och Moa heter flickornas katter. Våra kanin fick namnet Hugo då vi inte klarade att göra någon pojke.

Anonym sa...

Åh, min älskade bulle Platon finns ju tyvärr inte med oss längre. Men han hette således Platon. Det var ju ett tydligt önsketänkande från vår sida att vår bullterrier skulle vara lite filosofisk till sinnet.

Däremot gav jag bort en sällskapsfisk till min syster då nyfådda fisk Kennet (han ingick i andrahandskontraktet som hon tecknat). Sällskapsfiskens namn blev Cenneth och uttalades enligt klick-principen, alltså med ett sydafrikanskt klickljud i början och slutet av namnet. Cenneth levererades i den sedvanliga vattenfyllda plastpåsen men hade dessutom med sig en hemgift i form av en tjusfull kista full av juveler och ett lock som åkte upp och ner om man kopplade in den till luftpumpen. Vi konstaterade att Cenneth blivit lite åksjuk och "kräkits" på vägen varför vi pysslade om honom lite extra. Han visade sig dock vara psykopat och psykade ihjäl stackars Kennet. Varpå min syster inte klarade av att se Cenneth utan adopterade bort honom.
Ursäkta ovanstående anekdotroman, men du väckte verkligen ett intensivt minne till liv med ditt lilla inlägg!

lisa sa...

Min lillebror hade en fisk som var svart men guldig på stjärtfenorna, som en slags kombination av era två :) Det hette Zorro och dog väldigt sorgligt, men fick en fin rabattbegravning.

aequinoxia sa...

Min hund heter Lennon och min katt Joxer. Efter Joxer the Mighty, förstås. :-)

Jag kände en gång en katt som hette Sartre, men han var för korkad för det så alla kallade honom Pucko.

Anonym sa...

Vi har inget husdjur just nu men en hamster hade vi. Den hette Biscuit, Bickie for short, efter en synnerligen pigg bergsklättrande Jack Russel-vovve som jag såg på nätet en gång. Min syster har en katt som heter Zingo (jag envisas med att kalla den för Bingo eftersom jag känner en annan katt som heter det och då blir det vimsigt för stackars mig).

Snart blir vi med majsorm och en ny hamster (nej, de ska inte bli sambo). Jag rapporterar givetvis när namngivning skett!

Anonym sa...

Saknar vår gamle 7kilos kärlekspåse till katt Putin, som vi tvangs adoptera bort vid flytten eftersom det är oerhört komplicerat att föra in djur i UK. Han hette från början Rasputin (han såg ut som en rysk blå och Fru hade aldrig sett så stora kulor på en katt - de slaskade omkring bakom honom när han gick) men efter kastrationen kortades det. Hade också en golden retriever som hette Ull för många år sedan.

Anonym sa...

Men nu kommer jag ju ihåg vad det var jag glömt att jag ville ha i julklapp. Ett akvarium! Ja! Tack för påminnelsen.

Ataharis sa...

Gudlfiskparet Bonnie & Clyde (o-orginellt) där den ena hoppade ur skålen och återfanns intorkad på golvet. Grym död. Clyde överlevde dock flera senare sällskapskamrater, men jag minns inte namnen på dem.
Katterna Smulan, Skorpan (Joho! Klassiska kattnamn) Embla, Piggelin, Alice, Stina, Pontus och Felix.
Undulaten Lilla Blå.
Hamstrarna Niklas och Tizan.
Hankaninen Musse (kompanjonen Kalle var en hona).
Labradoren Oliver och mopsen Hjalmar.
De sistnämnda hade redan sina namn, Hjalmar var till och med Vackre Hjalmar, och hans bröder hette Bildsköne Bengtsson och Lill-Erik. Uppfödarhumor. Bildsköne Bengtsson ska visst ha sin förlaga i en läkare i Karlskrona.

Grannarnas springer spaniel hette Gunnar...

Lotten Bergman sa...

Vi hade en fågel som hette Pyk. Den dog. Sedan hade vi en fågel som hette Pjodden. Den dog. Min syster fick en fågel när hon var sju år, och den hette Pippi Kojak Fonzie och kallades verkligen för Pippi Kojak Fonzie. Ända tills den dog.

Anonym sa...

När min bästa kompis och hennes fiskälskande nyzeeländske sambo separerade och spred sig över världen, fick vi överta den ilskna attackguldfisken Grumpy Bum. Ana förvirringen som uppstod när jag meddelade fiskens förre husse att Grumpy Bum hade avlidit, och han trodde att jag pratade om min bästis/hans exsambo (som tydligen delade detta smickrande smeknamn med en orange ondsint fisk. Inte konstigt att de gjorde slut). Till sist lyckades vi reda ut det. Och Grumpy Bum d. ä. lever fortfarande i högönsklig välmåga.

Översättarhelena sa...

Haha, vad många fina husdjursnamn!
Trulsa: Bildsköne Bengtsson var även en känd göteborgsk sol-och-vårare, vars kumpan hette Tatuerade Johansson!
Aequinoxia: Var Sartre (Jean-Paul alltså) så jädrans smart då? Var han inte bara ett rätt manschauvinistiskt pretto egentligen? Ett pucko kanske?
Saring: Fler husdjur borde få namn på Xhosa!

Själva har vi bara en kanin som heter ... Pricken! Icke-originellt så det förslår. Jag tyckte hon kunde få heta Tusensköna, eftersom föräldrarna hette Gullviva och Timotej, men dottern som fick kaninen på sin nioårsdag var mycket bestämd. Pricken skulle kaninen heta, efter boken såklart. (Dottern är nu arton, så ni fattar att kaninen börjar bli gammal vid det här laget.)

Översättarhelena sa...

Varför skrev jag Xhosa med stort X egentligen? Jag menar xhosa såklart. Språket med klickljud alltså.

aequinoxia sa...

Men Pricken var ju en så fin bok!

Sartre var bäst i klassen på Sorbonne, men visst, det säger kanske inte så mycket. de Beauvoir fick nöja sig med att komma tvåa, trots att hon egentligen var bättre...

Anonym sa...

Tillåter mig att vara en gnutta messerschmitt och påpeka att bildsköne Bengtsson var tjuv och inte solochvårare. Annars var han inte så nogräknad; postorderbedrägerier och inbrott gick efter vad jag vill minnas bägge bra under stöldturnéerna med Johansson.

Studiomannen sa...

Jag har haft undulaten Bengt (som visade sig vara en hon) och jag känner en del kul katter: Kenneth, Clint, Jesus, Rune och Anita.

Jag är allergisk mot snudd på bilder på pälsdjur, vilket förstås ställer till det, men annars hade jag gjort slag i saken och döpt mina djur till:

katt: Brunte
häst: Karo
hund: Stjärna
Ko: Misse

etc.

Anonym sa...

Mina silverfiskar har inga namn ännu (det var illa nog att namnge min nya cykel). Men jag kom faktiskt med i ett radioprogram en gång när det tävlades om fåniga namn på husdjur. Vi hade nämligen en enögd guppy som hetter Frank Andersson Jr.

aequinoxia sa...

Studiomannen: Jag kände en gång en boxer som hette Cat. (Den bodde inte i samma hus som Pucko.)

Nu var det så att hundens stamtavlenamn var Catherine, så det kortades till Cat, men det lät ändå lite kul...

Anonym sa...

Vid en hastig genomläsning av kommentarerna ser jag inte om någon annan redan har påpekat det, men däremot att order messerschmitt redan har förekommit, så då använder jag inte det. Men vill ändå påpeka att guldfiskarna ser ut att vara slöjstjärtar och inte guldfiskar. Det gör dem inte sämre på något vis, förstås.

Fadern - min, alltså - är grossist i akvariefiskar, så ett par sådana har vi haft i huset. Katter. Hundar. Ödlor. Papegojor. Andra jåglar. Ormar. Tja, allt som kan räknas som varmblodigt eller kallblodigt, strängt taget.

Nu för tiden har jag inga husdjur över huvud taget. Inte sedan katten blev överkörd i alla fall.

Översättarhelena sa...

Roger: Slöjstjärtar?! Undrar om de mår dåligt av fodret vi ger dem då? Det är nämligen något slags specialmat för just guldfiskar som ska förstärka den orangea färgen. (Hur det påverkar Captain Africa är oklart.)

crrly sa...

Mina katter heter Selma Lagerlöf och François Sagan, även kallad Saga.

Min bror tycker att nästa ska heta Gösta Berling...


jag har även haft två undulater, Fiffi och Filippin, och så deras ungar: Gröngöling, Lilla Blå och... eeh, minns inte vad de andra hette, dem behöll vi inte så länge.

Översättarhelena sa...

Crrly: Då får jag väl nästan berätta att min yngsta dotter heter just (*viskar*) S a g a. Jag försöker ju hålla familjen lite anonym här, men kommentarerna är väl inte så många som läser

crrly sa...

Å, det är ju det finaste namnet.

Vi vill också ha en Sagodotter... men då blir väl kissen helt schizofren.