2006-11-14

Baskerbloggardagen!

Hakke har utlyst en baskerbloggardag i dag! Och eftersom jag är en tant i basker passar det mig som hand i handske eller kanske snarare som huvud i mössa.

Det svenska ordet basker är en kortform av baskermössa, det vill säga ”en sån mössa som baskerna har”.

Côte Basque

På engelska heter basker beret, ett lånord från franskan. (Engelskans basque betecknar däremot – förutom nationaliteten bask och språket baskiska – snarast något slags snörliv eller korsett.) En barett på svenska är också en huvudbonad som är lite baskerliknande i modellen, men den är oftast sydd i tyg i stället för filtad i ull och bärs med fördel med fjäder i. På engelska kallas en sådan mössa toque. Barrette på engelska är däremot ett hårspänne.

Dagen till ära poserar jag med lite olika baskrar:

Svart basker
Vanlig svart basker.

Röd basker
Vanlig röd basker.

Skotsk basker 3
Äkta skotsk klanbasker, fyndad på Myrorna. (Klanen är McPherson om någon undrar.)

Randig virkad basker
Egenhändigt virkad!

Grå virkad basker
Också egenhändigt virkad. Fast den här (och möjligen även den förra) skulle nog på engelska snarast kallas tam.

Flinn, Lotten och R Skriverier bloggar också om huvudbonader i dag!

17 kommentarer:

Anonym sa...

Den randiga du gjort själv är jättefin!
(Jag känner förövrigt ingen annan bortsett från min farmor som använder basker.)

Anonym sa...

Jag har ingen basker eller ingen enda i huset... Får jag komma med en inpass då?
Joo, den färgglada tyget i bakgrunden gillar jag. Var kommer den ifrån?

Översättarhelena sa...

Sandra: Tack! Den var det första jag virkade när jag lärde mig denna ädla konst för något år sen.
Anne-Maj: Det är ett tyg av Josef Frank som heter Dixieland. Det finns på Svenskt Tenn och är rätt dyrt, men det är nog det finaste jag har i mitt hem, så det var kul att du la märke till det!

Lotten Bergman sa...

Oooooh, håll hårt i klanbaskern, Bästisgrannen har kastat sig på tåget mot Göteborg för att sno den!

Jag inser nu att jag utan basket bara är en halv männ... MEN VARFÖR SKRIVER jag bara fel hela tiden? BaskeR BaskeR BaskeR BaskeR.

Jag måste helt enkelt köpa mig en basker. Om den är orange med svarta ränder är den ju en basketbasker.

Petra sa...

Jag joinar officiella hattbloggardagen!

Anonym sa...

Åh, nu tycker jag ännu mer om baskrar! Vad snygga de är!

Även jag tittade förresten på tyget, precis efter att jag imponerat konstaterat att du hade kommit ihåg halsdukar till fotograferingen. Du tänker då på allt!

Anonym sa...

Oj. Jag måste verkligen lära mig virka. Om jag inte kan bestämma mig för vilken färg jag passar bäst i kan jag ju alltid kompromissa med rastafärger :)

Översättarhelena sa...

Lotten: Den är faktiskt lite för liten för mig och så sticks den dessutom, så hon kan den om hon vill. Den skulle väl passa bra att ha på Skottens födelsedag! Ge henne min e-postadress så ordnar vi det.

Studiomannen sa...

Åh. Här är jag helt kass. Skrev hos Lotten att jag enbart bär min supermachokeps med Browningtryck när jag naturmuppar mig. Men när det är kallt regerar hederliga stickade mössor (à la Nicholson i Gökboet). Har en inkamössa, men har inte vågat ta steget..

qi sa...

Jag önskar att jag passade lika bra i basker som du gör!

Bloggblad sa...

Snyggt! Jag gillar den randiga hemgjorda bäst. Senast det var modernt med basker (kanske har jag missat några omgångar?) i mitten på 60-talet, virkade jag flera stycken och matchade väska och handskar... den äppelgröna minns jag bäst.

Anonym sa...

Jag var helt säker på att det var "baskeTbloggardagen".

Översättarhelena sa...

Kicki: Basketbloggardag har väl du och vissa andra en gång i veckan ungefär?

jovanna sa...

Tack för satsdelskunskaperna! För övrigt är raspberry beret en av mina favoritsånger.

Anonym sa...

Du verkar bara vara en korkad jävel, men det är ändå rätt beklämmande ...

Översättarhelena sa...

Bengt: Jag förstår att det syftar på min kommentar hos Walentin, men det var väl ändå ett ovanligt fånigt sätt att "ge igen".

Anonym sa...

Bästa basker-Helena! Här hittar jag baskrar precis sådan som jag vill virka men inte lyckats finna mönster till.
Har du skapat dem fritt eller har du haft mönster? fattar ju att man ökar och ökar för att sedan minska, ger det sig eller kommer man att klia svålen av sig innan det blir basker på? Tacksam för råd och dåd.