2007-01-11

Den som söker ska (inte alltid) finna

Emellanåt roar jag mig med att läsa igenom besöksloggarna från Susnet för att se hur mina besökare har hittat hit, det vill säga de som bara har råkat hamna här genom att googla på ett eller annat. Detta är en föga originell sysselsättning, fast kul. Här kommer några favoriter från de senaste två veckorna:

- Mullig kvinna. (Du kom nog väldigt fel, är jag rädd för …)
- Galen och omgiven av dåliga rådgivare. (Hmm, kan ligga något i det.)
- Bussreseledare. (Men inte har jag väl någonsin skrivit om bussreseledare?)
- Kända jeansbärare. (Öh?)
- Basketlinnen. (Se även nedan.)
- Coiffure mullet. (Franska för hockeyfrilla. Välkommen, kära franska hockeyfrillefantast!)
- Öronproppar gasmask. (Snälla ni, detta är väl inte en [viskar och försöker lura sökmotorerna] p*e*r*v*e*r*s böjelse?)
- Håriga. (Håriga vaddåförnåt om jag får vara så näsvis?)
- Michael Möllenbeck. (På tal om håriga?)
- Roliga tipspromenader. (Now we're talking! [Gnuggar händerna av förtjusning.])
- Sverka. (Har ju alla tidningar skrivit om i veckan. Det var inte jag som hittade på det, men det var åtminstone jag som skickade in tipset till Språkrådet.)
- Mats Larsson Philemon. (Jag säger inget!)
- Mats Larsson Dung. (Jag tiger fortfarande som muren.)
- Fulaste frisyrer. (Jaa! Min specialitet!)
- Bilder på klädesplagg från 1970. (Vänd er med förtroende till Lotten nästa gång!)
- Korgboll kläder. (På tal om basketlinnen?)
- Jag har klippt mig jättekort. (Kul för dig, det har inte jag.)
- Grattis på födelsedagen Gud.
- Håriga ben. (Jag visste det!)
- Översätt hopplöst till danska. (Okej då: Håbløst.)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hihihi, jag älskar att kolla sökord som gör att dom hittat hos mig:-) Nyligen var det någon på regeringskansliet som hamnade hos mig pga ordet ekivok. jag skrev om detta jag hittade hos Lotten!

Lotten Bergman sa...

Basketlinnen och korgboll? Om inte 42 är meningen med livet så är det ju basketlinnen och korgboll som är det. Fantastiskt.

Att du gjorde Språkrådet uppmärksam på ordet sverka är det mest imponerande jag har hört någonsin. (Jag sitter här och kippar efter luft.)

Men hur tänker man om man googlar på "Jag har klippt mig jättekort"? Är det ett slags kontaktservice som vi inte har upptäckt? Man skriver in en mening och får svar av någon som tycker att man verkar trevlig?

Någon söker:
Jag har klippt mig jättekort.
Google svarar:
Översättarhelena har jättelångt hår.

Någon söker:
Igår trillade jag och slog mig på ena knät.
Google svarar:
Lotten har också ont i knäna.

Någon söker:
Jag ska bli landskapsarkitekt.
Google svarar:
Anne-Maj lägger plattor i sin trädgård!

Översättarhelena sa...

Anne-Maj: Jag är chockad! Det surfas efter "ekivok" på regeringskansliet!
Lotten: Jamen, hur sjutton kan de hamna hos mig genom att googla på basketlinnen? Korgboll har jag ett bestämt minne av att jag har skrivit om (för att jag gillar ordet), men basketlinnen?!

Bloggblad sa...

Jag brukar kolla också ibland, de få gånger jag inte har nåt att göra, och det är rätt kul. Bäst var nog när nån sökt på feta villiga hemmafruar... /eller om dom var nåt annat än feta, minns inte/ och alla orden fanns i nåt jag skrivit, fast de hörde inte ihop.

Bloggblad sa...

Jag brukar kolla också ibland, de få gånger jag inte har nåt att göra, och det är rätt kul. Bäst var nog när nån sökt på feta villiga hemmafruar... /eller om dom var nåt annat än feta, minns inte/ och alla orden fanns i nåt jag skrivit, fast de hörde inte ihop.

(Nu är det tredje försöket att skriva rätt kod... är jag onykter?)

Översättarhelena sa...

Bloggblad: Ja, du är alldeles säkert onykter!