2006-07-27

En svalkande drink i värmen?

I delar av bloggvärlden är jag lite känd som galgsamlare. Så nu tänkte jag visa en heeelt annan sida av mig själv: sodasifonsamlaren!

En sodasifon, det är alltså en sån där sprutmoj som de ofta har till hands i gamla filmer så att de kan släcka bränder som uppstår för att de råkar lägga ifrån sig en brinnande cigarr på olämpliga ställen.

Men egentligen är en sodasifon inte i första hand till för att släcka cigarrbränder med, utan man gör sodavatten med den. Till exempel till världens godaste drink, Campari & soda. (Det finns ju folk som dricker Campari med apelsinjuice, och det kan man ju göra om man inte tycker om Campari. Frågan är då varför man dricker Campari? Men det hör ju inte hit egentligen.)

Här är min nätta samling om nio stycken sifoner (av vissa familjemedlemmar även kallade symfoniker). De flesta är köpta på loppis eller på eBay och fungerar inte eller är alltför muggiga inuti för att användas. Men nummer två i bakre raden är en alldeles ny och fin sifon som jag fick i fyrtioårspresent av snälla kompisar. (Alltså, den var alldeles ny och fin . Nu är den några år gammal.)


(Foto: Den otroligt begåvade T.H.)

Den svalkande drinken är ju så enkel att göra att det är onödigt med recept, men här kommer det i alla fall:

Campari & soda
Campari
Sodavatten
Is
Citronskiva

Lägg några isbitar i ett glas. Häll på ett par centimeter Campari. Fyll på med sodavatten (helst från sifon såklart!). Sätt en citronskiva på kanten. Eller strunta i citronen.

19 kommentarer:

Lisa sa...

Här trodde man att det var lite underligt att vi har sex stycken gamla Commadore 64-datorer hemma. Men det där är ju nästan ännu lustigare. Haha!

Översättarhelena sa...

Lisa: Nja, jag vet inte jag :)

Bloggblad sa...

Jag trodde jag såg i syne när jag på "Rent hus"-programmen såg flera stycken sifonsamlare... visste inte ens att man kunde samla på såna... själv äger jag ingen och har aldrig gjort. Drinken blir lika god om man sväljer det ändå och hoppar lite efterå.

Översättarhelena sa...

Bloggblad: De programmen har jag alldeles missat! Men jag har ändå förstått att det finns ganska många som samlar på dessa onödor, särskilt i Storbritannien. På eBay.co.uk är det många som säljer sifoner, ibland hela samlingar.
Fiffigt tips om att hoppa efteråt! Kan nog funka att hoppa lite före drinken också.

Anonym sa...

Det snygga fotot har då Helenas otroligt begåvade äldsta dotter (jag) tagit.
(jag vill bli omnämd i själva blogginlägget också, tack)

Översättarhelena sa...

Ojdå, ska genast rätta till denna lapsus. Du får inte stämma mig för copyrightintrång för då blir det inget lördagsgodis på lördag!

Anonym sa...

Lördagsgodis vill jag ha, så jag låter bli att stämma dig.
Nu är jag nöjd :)

Lotten Bergman sa...

Den där vinröda kommer säkert från mitt barndomshem! Jag tror att vi hade fem stycken i ruljans under ett par år, innan de muggade ihop som bortglömda leverpastejer. hakke har också skrivit om sifoner.

(Min pappas sifonvurm har övergått i sodastreamförälskelse. Han har köpt en som rör sig graciöst som en balettdansör i slow motion.)

Anonym sa...

Vår favorit är den längst bak, längst till vänster. Påminner oss om när vi i vår vilda ungdom bodde på Ibiza en sommar, grannar med Den Kända Skandalförfattarinnan och liknande. Då hade vi sifoner som man släpade iväg till baren för att få påfyllda. Vi cyklade dit på vingliga grusvägar när vi vaknat framåt 11 på förmiddagen. Hemkomna från sifonturen till baren promenerade vi oss genom vinodlingarna ned till stranden. Nätterna tillbringade vi på vår terrass där vi spelade kort och drack gin medan ödlorna satt på väggen runt ytterbelysningen och tjyvkikade i våra kort. - Campari och apelsinjuice; jag citerar vad Billy Connelly sa om Toblerone: ("an aggressive sweetie")"What sick minds came up with that one?" Första gången jag råkade ut för Campari + a-juice trodde jag att folk skojade med mig. - Om man känner sig fattig eller vill dricka lite svagare grejer KAN man ta Cinzano Bitter.

Linda K sa...

guu vad coola. Vi har två hemma också. Snygg bakgrund :)

Bloggblad sa...

Du, nu har du chansen att vinna ära och berömmelse på min blogg. Kunde inte låta bli att ha en liten tävling - fast du behöver ju inte skriva ut HELA namnen så att det blir onödigt för de andra att gissa...

Anonym sa...

Jag läser så mycket sk-t när jag har så gott om tid. Här har Expressen lyckats få till det. Man skriver att alla tror att kronprinsessan och hennes pojkvän snart "ska gå uppför altaret". Ja, det väntar vi verkligen på att få se hur det ska te sig, eller hur? Varför ska journalister som inte kan skriva svenska till råga på allt försöka sig på lite tjusigare vändningar, undrar man förtvivlat.

Bloggblad sa...

Jag kan ge dig den enda ledtråden att poet nr 2 är mycket mer älskad än någon annan... alltså hans dikter.

Bloggblad sa...

Lena B: Tack för ett gott skratt!Jag såg Victoria och Daniel gående uppför altaret.... Åtminstone han är väl vältränad nog för lite vågrätt gång...

Anonym sa...

Så fina!

Förresten, grattis på vår namnsdag!
/Helena T

Översättarhelena sa...

Linda: Kul att du la märke till bakgrunden :)
Lena: Du är verkligen otrolig på att hitta sånt där! Du läser tidningen rätt noga förstår jag :)
Bloggblad: Kul tävling, fast jag gjorde ju en bedrövlig insats.
Helena: Tack! Har du lyckats lära dig vår nya namnsdag? Jag tror fortfarande att jag har namnsdag den 18 augusti. Men si, den har Lena och Ellen lagt beslag på.

Översättarhelena sa...

Helena: Ännu värre var att min yngsta dotter inte fick någon namnsdag alls i den nya almanackan! Förut hade hon namnsdag på internationella kvinnodagen, den 8 mars, och det var ju ganska trevligt. Jag är inte precis någon "det-var-bättre-förr"-typ, men detta tyckte jag faktiskt var en onödig förändring.

Översättarhelena sa...

Tack Björn! Tyvärr vet jag inte var du får tag på en Kovocassifon. Du kan alltid testa ebay.co.uk (fast där finns mest Sparklets från British Oxygene Company) och ebay.de (mest Heimsyphon och Kayser).

Vilhelm Konnander sa...

Kovocas har tyvärr gått i konkurs för tre år sedan och all tillverkning upphört. Det fanns tidigare en svensk återförsäljare i Nacka utanför Stockholm, men de har av naturliga skäl slutat föra Kovocas varor. eBay är alltså det hetaste tipset.