2006-03-28

Hjärta och smärta


Själens obotliga ensamhet, kärlek, uppror och längtan. Det är några vanliga teman för låttexter. Ett mer ovanligt – och klart underskattat – ämne är grammatik. Länge var nog ”Subjekt och predikat” av Philemon Arthur and the Dung ensam i genren. (Den var också något av min signaturmelodi – före detta grammatiker som jag är).

Men nu har det dykt upp ytterligare en låt med (åtminstone lite grann) grammatiskt tema. Trettonåringen, som figurerar flitigt här i bloggen, hördes häromdagen sjunga: ”Jag ska slå dig så du lär dig grammatik!” Kunde inte sagt det bättre själv! Den odödliga textradeen kommer från låten ”Fjortisar” med den fiktiva figuren Knatten. (Knatten är ett slags marknadsföringsploj för webbutiken knapp.nu, där man kan beställa knappar med egna motiv. Jag har knappar med mina barn på handväskan.)

Men ”Subjekt och predikat” är förstås ännu oöverträffad i genren. Och en diskussion om vilka som egentligen ligger bakom Philemon Arthur and the Dung är ju alltid lika uppiggande!

9 kommentarer:

Översättarhelena sa...

Nej, jag tror inte det är bröderna Wiehe.

Anonym sa...

Hej Helena, och tack för en bra blogg! När det gäller sånger med grammatiskt tema har jag för mig att språkkonsultföreningen haft en del hemskrivna texter till kända melodier på sina fester någon gång ... jag måste bestämt se efter om jag hittar något i gömmorna!

Översättarhelena sa...

Hejsan Sofia! Tyvärr har det blivit lite glest med bloggandet. Mycket jobb ...
Det låter ju ytterst spännande med språkkonsultvisor!

Anonym sa...

"För det var ju ett jävla tjat, ..."

Eftersom jag är böjd som jag är kan jag tycka att skivomslaget är sublimt. Sådana blandare görs inte längre!

Många låtar hade nått världsrykte om de varit på engelska. Henning och hans presenning, till exempel.

Denna fulländade och så konsekvent genomförda minimalism i både text och musik - ja, ända in i det burkiga inspelningsljudet! Otaliga är de band som har försökt kopiera det ända in i vår tid utan att lyckas. Kort sagt: Ett mästerverk! Det kan bara bli 5 badrumsblandare från Mora armatur i betyg!

Anonym sa...

Just det! Vilka är det? Hmm ... Nu ska jag nytänka lite här ... Äääää ... Jag ger mig fan på att det är några man hatar, typ Anders och Karin Glenmark eller ... Just det! Gullan Bornemarks barn. De är väl musiker eller jobbar på Musikhögskolan i ... Malmö! Fast gjorde de det även på den tiden? Det är frågan, det. Och de hatar man ju inte ... "På fyra ben går den som jag gillar allra bäst. Gillar, gillar, gillar allra bäst. En mule mjuk som sammet, det har min lilla häst, har min lilla häst! Jag tycker du är söt, min kära lilla ponny...uuuuöörk! Ursäkta, jag uuöörk ... blev lite opasslig.

Anonym sa...

Ursäkta, låten heter naturligtvis Henning i sin presenning och ingenting annat. Ursäkta än en gång.

Anonym sa...

Ett av de band jag syftar på ovan är ju naturligtvis Ramones, men det hade ni ju redan förstått.

Översättarhelena sa...

Vissa rykten gör gällande att det är en 55-årig skivhandlare från Helsingborg (ursprungligen från en mindre ort i nordvänstra Skåne) vid namn Mats Larsson. Och så hans polare då kanske.

Anonym sa...

Ja, man kan ju inte säga annat än att Mats Larsson i så fall har ett enastående stort behov av att vara anonym.