2008-11-16

Nä, om man skulle ta en sväng till Malå den 6 december?

Lyckans ostar, alla ni som bor i Jönköping, Sävsjö, Växjö, Örebro, Östersund eller Malå! Ni har nämligen fortfarande chansen att inom en snar framtid få se Peter Barlachs föreställning Heliga familjen på er hemort. Och sannerligen, sannerligen säger jag er detta: Var och en som är eller någonsin har varit förälder, styvförälder, barn, gift, sambo, singel eller hundägare måste faktiskt se föreställningen! Kan du helt sanningsenligt säga att du inte räknar dig till någon av de nämnda kategorierna, ja, då kan du få slippa. Annars inte.

Jag var och såg föreställningen i Uddevalla i går. Tillsammans med en bunt andra bloggare satt jag på första raden och skrattade så det värkte i käkarna. Och grät så det värkte i hjärtat. Nu gråter jag faktiskt lite igen när jag tänker på det. Peter gjorde en föreställning med härlig igenkänningsfaktor, underbar självdistans och fantastisk scennärvaro. Och så är han himla trevlig också, det märkte vi bloggare på efterfesten på hans hotellrum i Göteborg. Jag skulle faktiskt rentav vilja påstå att Peter Barlach är ett av de bästa exempel jag vet på det man på jiddisch kallar a mentsh.

Peter Barlach
Snygg är han också, som ni ser.

14 kommentarer:

Peter Barlach sa...

Fick man lära sig lite jiddisch också. Helt underbart. Puss!!!

Marianne sa...

Malå? Du är givetvis välkommen till Örebro!
Om du fixar biljetter till oss så städar jag pörtet, borstar av spikmattan och grejar lite så övernattar du här.

Fast ajdå, det är en vardag. Glöm det :-)

Allvarligt talat, det hade varit givet att se detta om det hade varit på en helg. Morr.

Översättarhelena sa...

Tack Marianne, känns bra att ha en spikmatta som väntar i Örebro! Men som sagt, det är ju en vardag. (Och förutom att jag måste jobba så är den veckan lite lätt hysterisk för mig, eftersom vi har vår första betalda spelning på fredagen!) Men ta en långlunch vetja! Du kommer inte att ångra det!

Marianne sa...

Betald spelning?
Det kommer bli hur bra som helst!

Miss Gillette sa...

Örebro! Jag kan se den i Örebro! Jag vill se den i Örebro!

Översättarhelena sa...

Vilken tur du har, Miss G!

Marianne sa...

Fint, Miss G!
In och kommentera hos mig om du behöver sovplats.
En person, alltså :-)

Ingela sa...

Det finns husrum i södra Lappland också!

Översättarhelena sa...

Fantastiskt! Vad bloggare är snälla! Men tyvärr, om jag ska vara allvarlig hinner jag inte till Malå heller (ständigt detta gig!), även om jag hemskt gärna hade velat besöka södra Lappland! Men Ingela, du lovar väl att gå och se Peters föreställning?

Bloggerskan sa...

Alla biljetter slutsålda i Jönköping... :o Kanske har dom läst din blogg. ;)

Översättarhelena sa...

Det var det värsta, Anna-Karin! Och till båda föreställningarna dessutom. Men fråga Peter om han inte har någon biljett kvar till dig i nån liten specialkvot sådär! (Du kan mejla honom; han är jättesnäll.)

Anonym sa...

Örebro, det är ju faktiskt inom möjligheternas gräns.

Jasså, nej, omöjlig tid. Så synd.

Marianne sa...

Dieva, det där skulle jag brodera på en kudde om jag vore en sån som broderar :-)

Översättarhelena sa...

På tal om brodera så har jag långt framskridna planer på att brodera en tänkespråkstavla i korsstygn. Det ska stå: "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst." (Ett odödligt uttalande av Hank von Helvete i Turbonegro.)