2008-10-22

Död mans sylt

Min svärfar gick bort i somras. Han var en man som hade både goda och dåliga sidor, precis som de flesta av oss. En av hans goda sidor var att han kokade mycket god jordgubbssylt. En av hans dåliga sidor var att han kokade mycket lös jordgubbssylt. I dag hittade vi en burk av farfars sylt långt in i ett hörn av kylen, så i morgon har jag lovat barnen pannkakor till middag. (Det blir broccolisoppa först; någon ordning får det ändå vara på mathållningen.)

P1070504
Många såna burkar fick vi genom åren.

Om det är någon som tycker att rubriken är opassande så kan jag försäkra att svärfar hade tyckt att den var jätterolig!

23 kommentarer:

Anonym sa...

Du rapporterar väl om syltens konsistens och smak efter pannkaksmålet?

Översättarhelena sa...

Det kan jag göra redan nu: den är god (som vanligt) men lös (som vanligt)!

Bloggblad sa...

Om sylten är lös, gör väl inget, värre om man blir lös av den...

Min kompis var också bra på att koka jordgubbssylt... fast en gång gick det illa... När hon satt på en konsert i en kyrka 7 mil hemifrån, ropade de upp hennes namn, brandkåren höll just på att bryta sig in i hennes kök. Dock inte för att smaka på sylten...

Hon fick ny spis och fläkt och huset sanerat från brända jordgubbar... och har inte kokat nån sylt sen dess.

Bondhustrun sa...

Jag tyckte att rubriken var vansinnigt rolig.

Anonym sa...

Himla tr att det blir broccolisoppa först! Denna kung/drottning bland grönsaker.

Anonym sa...

... tur ...

Huskorset sa...

Jag drar mig minnes den gamla begravningskaffevitsen:
"ta en kaka till, liket har själv bakat dem"
Jag uppskattade alltså rubriken, även jag.

Översättarhelena sa...

Kommentarsrutan har blivit ombyggd under natten! Men vart har vår kära ordverifiering tagit vägen?

Anonym sa...

Haha! Huskorset hann före ... Jag skulle precis komma med samma vits om liket som bakat kakorna ...

Hoppas det smakar gott!

cruella sa...

Liket och kakorna är en klassiker, och jag är säker på att fler än jag faktiskt bjudit på goda eftermälen!

Min faster Margot drogs med mycket ångest och hade det inte alltid så kul, fast hon VAR kul och drastisk, och när det kröp som värst innanför skinnet och sömnen inte ville infinna sig så bakade hon.

Trots att hon hade det knapert på jorden efterlämnade hon alltså en hel del till lycka för oss som gärna mindes henne och hennes kokkonst.

Anonym sa...

Även min fina farmor, syltexpert, kokade lös jordgubbssylt. Hon föraktade djupt alla som hade konstlade förtjockningsmedel i sylten och därför gör givetvis jag det också!

Ibland kokar jag jordgubbssylt till hennes ära, men så god som hennes blir den förstås inte. Din svärfar och min Farmor hade kunnat nicka tillsammans åt hur Riktig Sylt ska vara!

Anonym sa...

Riktig sylt ska innehålla en gnutta sprit, så det är nog bra med broccolli och grejor först. Själv har jag en mormor som dog i somras. Hon kokade ingen sylt men linneskåpen är fulla med minnen från henne. Jag fäller en tår varje gång en av handdukarna faller i bitar eller ett örngott krackelerar.

Anonym sa...

Hakke: Doften av en mormors linneskåp finns kvar länge.

Anonym sa...

Smyger bara in och önskar trevlig helg!

Pseudonaja sa...

Döden är både konstig och bisarr så den måste man skoja om.

Anonym sa...

Jag håller nog med dig, tror att "gubben" skulle tycka att detta var rätt kul. För det är ju faktiskt sanning!
Väldigt fin blogg du har, kommer gärna tillbaka om jag får.
PS: Du kunde inte tänka dig att köra lite Earl Bostik här på bloggen
pappa B

Översättarhelena sa...

Tack tack, Pappa B.

Säga vad man vill om Earl Bostic, men han var ju altsaxofonist. Säga vad man vill, men någon tenor är det ju inte.

Kajsakarin sa...

Systers svärfar brukar kommentera vänners frånfall med att, "ja, han är en jordgubbe nu". Det tycker jag är rolig.

Bloggerskan sa...

När min farmor, som varit kokerska i sin ungdom och hemmafru med massa söner resten av livet, dog 1979 hade hon frysen full med köttbullar, brödkakor och annat. Tror en hel del av det till sist fick slängas för att min farbror, som tog över hennes hus, och frys, inte hade hjärta att äta upp det. Synd.

Anonym sa...

Jag rakar mig med död mans rakapparat. Det känns som en fin hyllning till en slät man. Hade han vetat det hade jag fått en avhyvling...

Det blev inte en låt om danmark. Får inte till det. Men det blev en om Betner. Inte alls samma klass som förra låten, men man kan ju inte lyckas varje gång

Anonym sa...

Jag ska försöka maila dig lite information senare idag. Hinner jag inte det, gör jag det imorgon. Jag ska på In Flames-konsert ikväll! :-D

Anonym sa...

KUUL blogg!! Hittade just hit. När jag åt våfflor hos min kompis S förra våren så blev vi bjudna på jättegod hallonsylt... Sylten var den sista burken av S döda mammas hemkokta. Det kändes lite makabert, men ändå rätt fint på något vis.

Hälsningar från fröken Dill

Översättarhelena sa...

Tack Fröken Dill, och välkommen tillbaka! När jag nu uppdaterar nästa gång, vilket man aldrig kan veta när det sker ...