2010-05-28

Högtidlig prisutdelningsceremoni

I eftermiddags gick den synnerligen väl planerade och genomförda prisutdelningsceremonin av stapeln. Huskorset och jag träffades på Two Little Birds på Andra Långgatan, ett väldigt trevligt kafé, som jag rekommenderar varmt, inte bara för prisutdelningar utan för alla typer av ceremonier, helt vanliga vardagsfikor och andra sammankomster.

P1080981
Huskorset är något gripen av stundens allvar, jag är lika flamsig som vanligt.

Jag överräckte boken, som jag hade glömt signera. Jag glömde också bjuda Huskorset på fika, vilket ju annars hade varit passande och trevligt. Trots det höll hon ett vackert och gripande tal (hon är ju för bövelen skådespelerska), där hon tackade juryn, Översättarhelena, Petina Gappah och hennes svenska översättare. Jag vill särskilt framhålla att vi höll på formerna och stod upp under hela ceremonin till glädje för övriga kafégäster.

9 kommentarer:

Ökenråttan sa...

Fårögat då, säjer jag surt. - Och grattis föralldel till Huskorset.

wv säjer switf. Det är väl motsatsen till swift, som det sannerligen inte går här, hehe.

Huskorset sa...

Jag är fortfarande rörd. Det var en magisk stund.
Och "modst" enligt wv, men det håller jag inte med om.

Bloggblad sa...

Samiree! säger jag då, låter ju som ett mellanting mellan grattis och halleluja.

Trots att jag inte vann, kommer jag ändå att få studera fårögat närmare - boken hade just inkommit till bibblan. Ny och fräsch. Ser fram emot läsningen - tänker ligga hemma och kurera wiskyrösten med h-vatten. Och läsa.

Anonym sa...

Du kan inte försöka svamla lite mer?

Anonym sa...

Hej du översättarHelena,

Hittade fram till dig och http://www.flickr.com/photos/mammahelena/297265521/ när jag letade mönster till virkad randig basker :-) Kan det vara så ställt att du har kvar mönstret till denna din randiga att dela med dig av :-) ?
Ha en solig höstfredag!
Ann

Snokis sa...

Visst bor inte du i Stockholm va? För då ska du så klart vara med på bloggträff också.

Översättarhelena sa...

Va? Vilken bloggträff? Jag bor i Göteborg, ju!

Ökenråttan sa...

Grattis på födelsedagen, Helena!
Vill du höra vilket citat som står på din dag i min lilla Nalle Puh-födelsedagsbok? Ja, det vill du nog:

"Bravo, Nasse", sa Christoffer Robin. När Nasse fick sådana lovord, blev han helt belåten igen och beslöt vid närmare eftertanke att inte gå till sjöss.

Översättarhelena sa...

Tack snälla Ökenråttan! Och det var sannerligen ett passande citat i just denna blogg. Av alla figurer i Nalle Puh har jag alltid känt mig mest befryndad med Nasse och Kanin. Något motsägelsfullt, kanske, men ändå.