2007-09-18

Ovanliga affärsidéer

Besöket på Hemse krut- och pappershandel var veckans höjdpunkt på min barndoms Gotlandssemestrar. Nej, vi ägnade oss inte åt att jaga rabbisar (gotländska för vildkaniner) på semestern. På Hemse krut- och pappershandel såldes inte bara patroner, hagel, kuvert och kulspetspennor utan även leksaker. Så det var där vi fick spendera ”semesterpengen”, som farfar alltid bidrog med. Kan det ha varit tjugo kronor vardera för mig och mina syskon? Det räckte i alla fall till en hel Barbieoutfit!

På tal om originella – jag säger inte dåliga – affärskombinationer har en ostaffär i min närhet breddat sin verksamhet. Man erbjuder nu även datorservice.

DSC00211
Ett halvt kilo västerbotten och ett par moderkort, tack!

DSC00212
Är minnesuppgraderingen klar? Inte? Äsch, jag kan ta lite svarta oliver så länge.

På väg upp till Orust i somras körde vi förbi en skylt som pekade mot ett etablissemang som erbjöd ”svets och massage”. Eller var det ”smide och zonterapi”?
– Stoppa bilen! ropade jag för full hals, men underligt nog stannade inte bilen, så jag minns inte exakt vad som stod på skylten. Men ni förstår principen. De är principen jag är ute efter här! (Inte för att jag har gjort mig känd som en speciellt principfast person annars, men det här är ett undantagsfall.)

Nu vill jag förstås få veta vilka ovanliga, innovativa och häpnadsväckande affärskombinationer ni har stött på!

25 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blir alltid lika fascinerad av ett etablissemang längs den vackra med svårt olycksdrabbade vägen från Västerås till Norrköping:

"Bååts bilservice"

Björn

görel sa...

Den här firman finns tyvärr inte, men min man och en annan man med samma namn bestämde för några år sedan att de skulle starta "Dubbel-Nisses Vulk & Grill" i vårt garage. Jag hade velat se den skylten i neon på vår lilla gata.

Lotta K sa...

Min kompis Karin som är gift med en holländare säger att i Amsterdam är det jättevanligt med småföretag av typen cigarraffär/dagis. Just den kombinationen hade en kompis till henne.

Bantartant sa...

Nu finns inte längre skyltarna uppe men länge satt två skyltar ovanför varandra:

Derome Pizzeria

Konsthanverk i Trä

Nu är väl det inte samma firma men dock blir det kul när man läser det på samma vägg. Undrar hur den pizzan smakade egentligen.

Översättarhelena sa...

Hahaha! Cigarraffär/dagis är nog bäst hittills, men vi har ju gott om tid att överträffa varandra! (Man kan ju hitta på också ...)

Anonym sa...

Den bästa jag vet är ju i Gränna.
Tandläkare överst.
Under: polkagrisaffär.

Perfekt lagarbete.

Anonym sa...

I servicebutiken i vårt hus kan man utöver det vaniga sortimentet köpa vattenpipor:

"två mjölk och en vattenpipa, var det bra så?"

Till kategorin affärskombinationer vi inte saknar hör väl t.ex. "Kött och möbler". När man tänker på det känns en chark i kombination med nästan vad som helst lite knasigt. "Kött och frisör?"

Anonym sa...

I Nagu, Finland finns en livsmedels- och järnaffär som heter Nagu korv och spik.

Lotten Bergman sa...

I Höganäs åt jag stundom på en kinarestaurang som hette Lilla Paris.

Roger Sjölander sa...

Det absolut enda jag kommer på - och det har inte det minsta med ämnet att göra - är den eskulap i Stockholm som åtminstone i början av åttiotalet i det flydda århundradet i telefonkatalogen lät meddela att han hette Dr. A. Kula. Alldeles på riktigt.

Det är ju dock inte någon kombination av något, egentligen, om man inte räknar med att bokstäverna ska kombineras. Så man kan väl dra till med att det i sagda katalog även fanns (finns?) en karl som hette Lasse-Gurra Aktersnurra.

Det brukar alltid locka fram ett småleeende i alla flal. Just nu lockade det fram lite snor i mitt lilla hår ur frugans näsa.

Översättarhelena sa...

Men det var ju värt lite snor i håret (säger jag som slapp det)! Tack förresten för påminnelsen om ordet eskulap, som jag alldeles hade glömt, fast jag en gång bodde i kvarteret Eskulapius, minsann.

Lilla B sa...

I Strömsdal i djupa bergslagsskogarna dyker en restaurang upp. De har förutom mat hårfrisering.

Moster Mjölgumpa sa...

Strömsdal....där har jag aldrig varit. Men min morfar växte upp där. Hans lillebror, 88 år, bor kvar i föräldrahemmet.

Någon konstig kombination kan jag inte dra mig till minnes.

Anonym sa...

Under en irrfärd i går på Söders vilda höjder noterade vi följande skylt: Feca, italiensk glass. Inte särskilt aptiretande ... kombination?

Helena T sa...

I Tibro finns det fantastiska företaget "Stenåsens Kött och Svets". De finns på Eniro, till och med....

http://gulasidorna.eniro.se/query?what=cs&search_word=k%F6tt+och+svets&geo_area=

/Helena T

Översättarhelena sa...

Nämen åh! Kött & svets och Korv & spik ligger långt upp på listan, tillsammans med Cigarrer & dagis!

Studiomannen sa...

Jag har sett en bild på en skylt:

GUNS
WEDDING GOWNS
COLD BEER

Vinnande kombination?

En fantastiskt rolig yrkeskombination hade en kompis till en kompis: han jobbade som kyrkvaktis och bodde i en fastighet som inrymde en porraffär. Där jobbade han extra...

Jessica sa...

Apropå rabbisar. Det finns rabbisspel (samma som rävspel), komplett med morötter och rabbisar och handgjort och allt på Akantus (st. hansgatan mitt emot Kränku) i Visby. Man kände linoljan mycket tydligt.

Anonym sa...

Flera dagar i efterskott läste jag detta inlägg på din blogg och tänker då förstås på två affärskombinationer på min gata i stan: Den första butiken heter Video Go och hyr ut filmer samt säljer hund- och kattmat, och dessutom kan man sola solarium i en avskild hörna. Vägg i vägg ligger en frisörsalong som på prislistan erbjuder klipp, slingor, aromaterapi, aurahealing, permanent osv. à la new age. Spännande.

Översättarhelena sa...

Ingrid: Video, djurmat och solarium - så självklart. Att ingen har tänkt på det tidigare!

Anonym sa...

Hmm. Vad står det nu på den där kåken som ligger typ 200 meter nordost om Varbergsrasta, på andra sidan E6:an? Jag tror att det är en kombinerad däckfirma och musikaffär. Ett tag stod det även kafé på skylten, men det är borta nu.

Översättarhelena sa...

Stellan: Den har jag ju sett! Och massor av gånger tänkt att man skulle gå in och ta en kopp kaffe och kolla. Men nu är det alltså för sent ...

crrly sa...

med en gapskrattande fyramånaders på armen är det inte lätt att skriva... eller koncentrera sig, men jag gör ett försök: när jag själv skulle starta firma grubblade jag oerhört mycket på namnet; jag vill nämligen egentligen kombinera mina stora intressen och öppna en kombinerad skrivbyrå och hälsokostaffär! har ännu inget namn bara f-skattsedel eftersom jag just inte ville heta nåt som alis kött & kemtvätt.

Jonathan Newton sa...

I Eksjö fanns det förr en bil- och musikaffär, men den har visst kört i diket nu. Bilar i ena änden av hallen, pianon i den andra.

Anonym sa...

Här har vi den:

Mat, pooler och däck.