2009-05-29

Konsternation om våren

Ibland frågar jag mig själv varför vi har en jättestor varmkorvsskylt på vår balkong. Man skulle också kunna kalla den en ”varm korvskylt”. Detta är – upplysningsvis – ett vackert exempel på det man brukar kalla förledsbestämning, men såna kan vi väl ta och diskutera en annan gång. Eller inte alls. Men som sagt, det händer att jag undrar varför vi har en varmkorvsskylt på balkongen. Är det någon som säljer korv där ibland? Varför har han eller hon i så fall valt just vår balkong att sälja korv på? Vår familj består ju av fem personer, varav tre stycken är vegetarianer och en äter inte griskött. Är det inte därför otroligt olönsamt att sälja korv på just vår balkong?

P1080047
Det gröna längst upp till höger är mynta. Upplysningsvis.

Förresten bor det en talgoxfamilj i stuprännan ovanför vår balkong. Har de något med skylten att göra, tro? Är det de som säljer korv? Kanske till sina talgoxfränder när de lullar hemåt frampå nattkröken efter en glad kväll på krogen. Otroligt vad småfåglarna är företagsamma nuförtiden!

9 kommentarer:

ab sa...

Det är förstås bara att fråga pippina om en av dem heter Calle och är himla pank.

Märker att jag missar en massa inlägg här. Rolig överraskning!

Anna sa...

Konsternation var ordet.

Bloggblad sa...

Jag blir så impad av alla som kan alla namn på olika företeelser i språket. Nån gång i forntiden har jag pluggat sånt, men ack så långt bak de orden ligger. Alltid. Utom Nomen Instrumentalis som jag sen länge kallar min dammsugare för.

Jag fastnar ofta i knepigheter av den här typen när jag skriver, blir värre ju mer jag håller på. Men jag har en del böcker att slå i, en rätt bra magkänsla - och framför allt: en himla massa duktiga bloggkompisar!

Helena T sa...

Min spansk-skadade hjärna läste "calles"... som i "los calles"... som i spanska gator.

:-)

/Helena

Fia sa...

Kanske bor det en liten mus på balkongen också? Då är det ju som i bröderna Grimms saga om korven, fågeln och musen som bodde ihop.


En ledsam historia, ack den korvens öde.

Håkan (hakke) sa...

"Gator" - precis vad jag läste också! Ni bor kanske på Östra Varmkorvsgatan?

Har du förresten hört den om två tomater som var ute och gick? One of them was run over by a car. The other one looked back and said: "I'll go on, and you can ketch'up with me later."

Ullah sa...

Skall ni spela på söndag, eller???

Översättarhelena sa...

Javisst Ullah! Klockan 12-15 på Gustav Adolfs torg. Välkommen!

Ullah sa...

Tack! Hoppas jag kan frigöra mig!