2008-02-16

Lille gossen

Snart-sjuttonåringen fick en blank broschyr med posten häromdagen:

P1040067
Raska ungdomar.

Var det reklam från en sportaffärskedja? Nej. Något av kvarterets två (!) gym som ville sälja ett träningskort till honom? Nej, inte det heller. Denna tjusiga folder kom minsann från vårt svenska totalförsvar, som ville ha gossen i sin tjänst.

P1040068
Fast nuförtiden heter det ”Made in Lumpen”.

Jag har lite synpunkter på detta. Visst, vid en ytlig anblick ser han kanske ut som en lång och gänglig yngling som rakar sig flera gånger i veckan och med lätthet lyfter sin mamma och sin storasyster samtidigt. Men tror de verkligen att det är på riktigt? Förstår de inte att han egentligen bara är en liten tjock bebis som kallas Korven och somnar rakt ner i sin gröttallrik?

(På frågan om han tänkte nappa på erbjudandet svarade han: ”E du go eller?” Go är göteborgska och betyder ungefär ”inte klok”.)

11 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Men o, nu blev jag rörd och full i skratt på en gång! Det var så fint skrivet att det egentligen är värt en lååång anekdotisk kommentar, men just nu är jag nästan alldeles slut för dagen och ska bara rensa hjärnan med På spåret innan jag stupar i säng.

Huskorset sa...

Hihi. Han är ijallefall INTE go i hela hövvet.

görel sa...

Javisst är det väl underligt när barnen börjar anses vara stora eller nästan vuxna, själv har man ju absolut inte hängt med! När hände det? Hur kunde det gå så fort? Vår groda är 20, korven är 18 och lillkorven är 14.

Marianne sa...

Nu är det väl i och för sig fullt möjligt att göra lumpen och samtidigt somna i gröttallriken, men det verkar klokt att göra något annat istället :-)

Bloggblad sa...

Så gulligt beskrivet av modern!
När det var aktuellt för min son, ville de inte ha honom som militär. Och jag jublade... själv var han rätt nöjd med att slippa.

Anonym sa...

Åh, sån sympati du väcker... både för korvbebisen och hans ömma moder. Härlig läsning. :)

Översättarhelena sa...

Ja, han är en mycket söt och rar korvbebis fortfarande, fast han är 185 centimeter lång!

Anna sa...

Jag skrattade så mycket att 18-åringen kom och läste över min axel. Hon fnissade också men undrade om inlägget verkligen var sanktionerat av själva sonen. "Det blir ju svårt att inte kalla honom Korven nu, om vi skulle träffas!"

Översättarhelena sa...

Inlägget är läst och godkänt i sin helhet av Korven i egen hög person (före publicering)!

Anna sa...

Hälsa Korven och tacka då, det var generöst!

Anonym sa...

Vi korvar har det inte alltid så lätt :) Har dock bestämt mig för att vara en sådan där falukorv med blommor på.